En jobbsøker kan ikke skylde på andre enn seg selv

Oppfatter du deg selv som en jobbsøker?
I så fall er dette teksten å lese for deg. Spesielt hvis du er nede i en dump om dagen, jobbsøkinga går trått, ingen drømmejobb i sikte, og om du er helt ærlig med deg selv, du har lyst til å gi opp hele greia.
For der var jeg denne våren, nå i 2015.
Eller, det blir litt feil å si at jeg hadde lyst til å gi opp. For som jobbsøker, da på dagpenger, blir det ikke spesielt konstruktivt å gi opp og søke på jobber. Jeg letet etter inspirasjon og motivasjon til å fortsette jobbsøkingen.
Og helt ærlig, jeg var litt sint. Noe som er veldig konstruktivt. Not. Da pratet jeg med en venn, delte min frustrasjon, og fortalte om min nye vinklingstanke på videre jobbsøking.
– Hva med å vinkle det negativt, spurte jeg. Altså, sende en åpen søknad der jeg forteller hva en potensiell arbeidsgiver IKKE får ved å ansette meg? Eller motsatt, hva en arbeidsgiver får ved å IKKE ansette meg?
Vedkommende var ikke helt enig med meg, og jeg så etter litt ettertanke at dette kunne bære greit feil avsted.
Resten er historie denne gangen, men som innledningsvis nevnt, er du en jobbsøker (et spørsmål som bare du selv kan svare på), som søker andre utfordringer enn de du har i nåværende jobb, er mellom jobber (et uttrykk som ofte brukes av arbeidsledige), student og kan jobbe ved siden av studiene etc, så les teksten til Morten Besshø. Anbefales, og som en deilig avslutning har han lagt inn Jackson Five “blame it on the booggie” musikkvideo.

Morten Besshø

Det er ganske lenge siden jeg sluttet å la meg overraske over mange av utfordringene som presenteres fra ulike jobbsøkere, alt fra hvordan de konsumerer fjaset fra alle “veilederne” som finnes der ute – og de er det ganske mange av – til hvordan de føler seg behandlet i søknadsprosessene sine. Det er lenge siden jeg begynte å si at det bare er et menneske i hele verden som kan ta ansvaret for jobbsøkerprosessen sin, og det er jobbsøkeren selv.
No matter what.
Det er nemlig sånn at det finnes alt for mange jobbsøkere som fokuserer mer på alt som er rundt enn det som er i midten.
Det vil si dem selv.
Det vil si at det blir som det blir når alle disse tingene som handler om systemer og prosesser og verktøy, plast og papir og samfunnsmessige strukturer og ett og annet menneske på motsatt side som ikke…

View original post 1,116 more words

Leave a Reply

