Våg å være

Opplevd her om dagen på et legekontor: Jeg satt på venteværelset mens folk kom og folk gikk. Mens jeg satt der, bladde jeg formålsløst gjennom et ukeblad av eldre dato. Innimellom kikket jeg opp, møtte blikket til en bekjent, hilste, for så å vende blikket tilbake til ukebladet.

Så hendte det.
Blikket mitt fanget opp noe i øyekroken, og jeg vendte blikket i venstre retning.

Der skinte ordene mot meg:
“Spør meg om råd
– før du møter veggen!”

Ja, det var en god tekst, tenkte jeg. På baksiden av en t – skjorte var det også.
Mang en tanke fløy gjennom hodet mitt der jeg satt, før jeg oppdaget at jeg stirret på vedkommendes t – skjorte.

Plutselig var vedkommende på vei ut av venteværelset, ærendet var avsluttet. Jeg ble sittende, i noen sekunder som føltes som flere minutter. Så bestemte jeg meg, gikk mot døren og oppdaget vedkommende på vei ned trappa.

Og da ba jeg vedkommende om å stoppe. Så måtte jeg jo forklare. Og dernest spørre.

Forklaringen var jo opplagt, i det minste for enkelte av oss. På forsiden sto det “Malia”, som er et malingmerke, i tillegg til navnet på en fargehandel. Som forøvrig er 30 år i år.

Vi lo litt begge to, særlig da jeg forklarte at jeg fikk assosiasjoner til en annen type møte med veggen enn det teksten var ment til. Vedkommende sa at det kunne like gjerne gjeldt å møte veggen psykisk, og forsto koplingen jeg hadde gjort.

Så gikk vi hvert til vårt.

Her kunne jeg sluttet å skrive, men gjør ikke det. For teksten “Snakk med noen – før du møter veggen”, fritt omformulert av meg, har definitivt noe for seg. Nå er det ikke slik at den berømmelige veggen sender ut noen forhåndsvarsel før du treffer`n, i det minste ikke så veldig lettleselige signaler. Men noen indikasjoner på at man er på et sidespor melder seg. Og da, da handler det om å våge.

Våg å være

Våg å være ærlig

våg å være fri

våg å føle det du gjør

si det du vil si.

Kanskje de som holder munn

er reddere enn deg?

Der hvor alt er gått i lås

må noen åpne vei.

Våg å være sårbar

ingen er av stein.

Våg å vise hvor du står,

stå på egne bein.

Sterk er den som ser seg om

og velger veien selv.

Kanskje de som gjør deg vondt

er svakest likevel?

Våg å være nykter

Våg å leve nå.

Syng, om det er det du vil –

gråt litt om du må.

Tiden er for kort til flukt,

bruk den mens du kan.

Noen trenger alt du er

og at du er sann!

~Hans Olav Mørk~

Lørdag 10.oktober er det verdensdagen for psykisk helse. Egentlig så burde jo hver dag hatt psykisk helse i fokus, men sånn er det vel med det meste som skulle hatt oftere fokus. Men, som sagt, på lørdag er psykisk helse i fokus. Da har du på agendaen å gjøre det som er best for deg, å våge å sette deg selv på prioriteringslista. Og strekk ut en hånd til en du ser kan trenge det, et vennlig smil kan lindre mye vondt.

Avslutter med låta: Det löser sig av Timbuktu

Leave a Reply

