Peace out! 

Uttrykket “peace out” stammer så vidt det er meg bekjent, fra 1960 – tallet. Da det handlet om “make love, not war”, i hvert fall i USA. Men jaggu, her om dagen overhørte jeg en telefonsamtale som ble avsluttet med nettopp “peace out”.

Det er mye en skal høre før ørene faller av, visstnok. Noe jeg hørte både titt og ofte i oppveksten. Men så er det tilfelle, da, at det er en fysisk umulighet (nesten, ihvertfall fall). Men jeg innrømmer gledelig, at uttrykket “peace out”, fikk meg ut av balanse. Med ut av balanse mener jeg på en god måte, at jeg fikk assosiasjoner til tidligere tider, som nevnt innledningsvis.

At det var en ungdom som avsluttet sin telefonsamtale på dette heller uvanlige viset, gjorde det hele litt bisarr for min del. Jeg følte meg, der og da, både utdatert og forut for min tid, om det i det hele tatt er mulig å få slike sammenkoplinger.

Uansett, ved å mimre litt over ulike måter å avslutte telefonsamtaler på, eller samtaler generelt for den saks skyld, har jeg en tanke om at “peace out” kan få en gjenoppvåkning igjen. Så lenge vi ikke gjør ungdommmen klar over hvor gammeldags det egentlig er å bruke det uttrykket. For da vil de vel, Gud forby, unngå å bruke uttrykket for enhver pris.

Sånn er det i hvert fall med ungdommen som jeg selv er forelder til. Alt som jeg syns er kult eller stilig eller væsst eller snasent, det blir seff helt ignorert. Men sånn er det vel engang, å bli voksen, mener jeg. Mer ukult enn det å være voksen skal man vel lete lenge etter.

Eller forresten, bare vent til jeg blir 66! Om ikke ungdommen har vært flau av meg tidligere, blir de det vel helt sikkert da.

Wenche Myhre i kjent 66 stil!

Leave a Reply

