Etterpåklokskapens smerte 

Med alderen blir man klokere, sies det. Hva vi bruker tiden på, er en annen erfaring som vi kan bli smertelig klar over som nevnt etterpå. Derav overskriften etterpåklokskapens smerte. 

Det er mangt jeg kan si om meg selv, det er også mangt jeg mener om meg selv, tenker om meg selv, syns om meg selv og oppfatter om meg selv. 

Men ingenting av dette har noen verdi, hverken for meg eller for andre, om jeg ikke er i kontakt meg meg selv til det beste for meg selv. Tygg litt på den, for det bør gi grunn til refleksjon. 

I går utførte jeg det som er menneskenes verste skrekk, i følge en foredragsholder jeg hørte på for noen år tilbake. 

– Menneskenes nr.1 skrekk er å holde tale, sa han. Og nr.2 er å dø. 

En sal full av mennesker nikket og småsmilte, han traff en nerve der. 

Tilbake til meg, for jeg holdt en liten tale i går. Jeg spontanpresenterte meg selv foran noen få mennesker, alle ukjente. Det var en kort presentasjon av meg selv på et par minutter, der jobb og personlig ble delt. Men grensen til det private og følelser, den ble overholdt. Og det fikk jeg kjempekred for! 

For et kick! For en mestringsfølelse! 

Derfor, uansett hvor du er i dag, hvem du er sammen med, hva du gjør, vær tilstede i øyeblikket. Men gjør det som er til det beste for deg selv, uten å dra deg selv ned, for du har en verdi. 

Og hvem ville trodd at jeg skulle, helt uproblematisk, gått frem foran et knippe ukjente mennesker og holdt en presentasjonstale, og attpåtil nyte det! Aller minst meg selv, skal jeg si deg. 

Litt derfor deler jeg en annerledes musikkvideo denne gangen, for de som spiller og synger har ikke det som profesjonen sin. Ei heller fremføres låta i et egnet lokale, akustikken er så som så. 

Låta har en fin tekst, som handler om å reflektere over hva han kunne gjort annerledes, men også at han håper alt godt for kjæresten han har mistet. 

Så ta deg et øyeblikk, lytt til to menn som vanligvis briljerer med ball:

Seize the moment

Leave a Reply

