Miljø er miljø, eller er det det?

Her om dagen opplevde jeg noe som fikk meg til å tenke. Jeg var ute og kjørte, og i en passerende bil var det en ung gutt som kjørte, mens en voksen dame satt ved siden av. Det som gjorde at jeg la merke til de to, var at den voksne damen røyket. Og da snakker vi skikkelig damping, med en liten glippe på vinduet der hun satt. Jeg så etter bilen i speilet, og der var det en tydelig L plassert på ene baksiden av bilen. Øvelseskjøring, slo det meg.

Uæh, ekkelt, med røyking i bil, var min første tanke. Men så begynte tankene å vandre, for hva om dette hadde vært en kjøreskole, hadde da kjørelæreren røyket mens eleven kjørte? Jeg mener bestemt nei, det ville jo være helt utenkelig, for da snakker vi arbeidsmiljø, ikke sant? Og et arbeidsmiljø er regulert av ganske mange regler til det beste for fellesskapet på en arbeidsplass.

Så hva får en person til å røyke i bilen der hun/han ikke er alene? Ubetenksomhet, kanskje. Muligens pågår det røyking inne i hjemmet der også, altså hjemmemiljøet, og da tar man naturlig nok med seg (u)vanen inn i bilen uten å reflektere noe mer over det. Og hjemmemiljøet, det er ikke regulert som et arbeidsmiljø. Men det burde kanskje vært noen regler for hjemmemiljøet også, i det minste med tanke på den oppvoksende generasjon. Jaja, tankene mine får fortsette å vandre, så får jeg håpe at den unge gutten som øvelseskjørte ikke drar med seg uvanen med røyking videre til neste generasjon..

For dagens oppvoksende generasjon er jo ikke mindre enn helter av vår tid, som Måns synger:

Heroes

 

 

Leave a Reply

